صراط

رسول خدا فرمود «یا علیُ انتَ الصّراط المستقیم»

صراط صراط صراط

رسول خدا فرمود «یا علیُ انتَ الصّراط المستقیم»

پربیننده ترین مطالب
صراط (1)

صراط (1)

يكشنبه, ۱۶ شهریور ۱۳۹۳، ۱۲:۰۰ ق.ظ چاپ این صفحه خلاصه

سلام.

در این مجموعه نوشتارها از انتظار سخن خواهیم گفت و مخاطب نوشته کسی است که الله را در حد ذهنی قبول دارد و به دنبال راهی می گردد تا این باور ذهنی در زندگی فردی و اجتماعی وی جایگاه خویش را پیدا کند.


اکثر ما از الله تصور روشنی نداریم و بهتر بگویم با او کاری نداریم ؛ درس می خوانیم ، سر کار می رویم و تشکیل خانواده داده و هزاران کار دیگر انجام می دهیم (شاید نماز هم بخوانیم) اما وجود الله و یا نبود وی تاثیری بر این جریان زندگی ما ندارد. سوالی که آدمی را به فکر فرو می برد. این است که من چه نیازی به الله دارم؟


در این دنیای عجیب و غریب هر موجودی نقشی مهم و اساسی دارد که نبود وی کل هستی را به هم می ریزد؛ اگر یک جاندار کوچک مثل مورچه را از نظام هستی حذف کنیم، جایی برای سایر موجودات در این جهان خاکی باقی نمی ماند که در تجزیه اجساد جانوران از نقش این موجود کوچک نمی توان چشم پوشید. اگر درختان را از نظام هستی کنار بگذاریم، تصور تولید اکسیژن برای این نظام پیچیده ممکن نیست و هزاران مثال دیگر با تأملات علمی عمیق تر نشان می دهد هر موجودی در این نظام نقش مهمی را ایفا می کند که حذف وی یعنی اختلال در این نظام، حال سوالی که برای ما جالب است این که اگر آدمی را از این نظام حذف کنیم چه می شود؟ و جواب آن که هیچ اتفاقی نمی افتد، پس نقش این موجود دو پا چیست؟


شاید این دو سوالِ نیاز به الله و چیستی نقش انسان، آدمی را آن قدر ها تکان ندهد!

چرا که در جامعه ی ما از این روضه ها بسیار خوانده اند که دیگر اشک هم خنده اش گرفته؛ با این وجود اکثر مذهبی ها هم جوابی ندارند و یا اگر دارند جواب خودشان نیست چه رسد به غیر مذهبی ها که علناً با الله کاری ندارند و از این که هستند، شاد اند و می اندیشند ، پس هستند و یا شاید هستند ، پس می اندیشند!


 نیاز به الله و درک نقش انسان وقتی ضرورت پیدا می کند که به زندگی خویش نگاهی بیندازیم؛ مجموعه ای از فعالیت ها و در نهایت مرگ، فعالیت هایی که شاید دنیا را آباد کند اما در وجود من تاثیری نمی گذارد و مرگ هم یعنی رفتن از این دنیا که عمری سوختیم و ساختیم و آبادش کردیم.


احتمال زندگی پس از مرگ آن قدر سنگین هست که آدمی قراری نخواهد داشت؛ شاید زندگی پس از مرگ را قبول کنیم اما در عمل بسیاری از ما احتمال آن را هم نمی دهیم و این موضوع در زندگی ما مشهود است.


نیاز به الله را نمی دانیم، از نقش خود خبر نداریم، در این دنیا چرخی می زنیم و آخرش هم می میریم چون وسیله و راه این همه را نمی شناسیم. خود را نمی شناسیم پس الله را نخواهیم شناخت و چون او را نشناختیم با او کاری هم نداریم.


بر خودشناسی راه هایی هست از اندیشه های مختلف، اما آن چه در این مجموعه نوشتار از آن خواهیم نوشت؛ تفسیر عملی سوره حمد است.

این سوره را ام الکتاب گویند و براعت الاستهلالی است بر قرآن کریم و درک آن یعنی درک تمام کتاب خدا و مصداق این راه کسی نیست جز علی بن ابی طالب(ع)که در وصف این راه می فرمایند: آه من قله الزاد و طول الطریق...


آنچه در این مجموعه نقش خواهد بست در طرح کلی زیر جای می گیرد.

دیدگاه‌ها (۱)

صراط (1)
زهرا:
بسم الله الرحمن الرحیم

خیلی موضوع جالبی بود.
تاحالا اصلا بهش فکرنکرده بودم.
لطفا این بحث رو بصورت جدی ادامه بدید وبرامون بذارید

باتشکر ازلطف شما
صراط (1)
...:

سیر مطالب صراط ادامه دارد...

شما می توانید کتاب صراط مرحوم شیخ علی صفایی (ره) را مطالعه کنید.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
صراط

در زندگی ما، عادی‌ترین رفتارها غیرعادی هستند؛ با نوری از الله می‌توان این رفتارها را دید.

در صراط
● مطالبی درباره‌ی سلوک الی اللّه و شیوه‌ی عبودیت و بندگی قرار می‌گیرد. (ان‌شاءاللّه)
● کپی آزاد است، پس با خیال راحت استفاده کنید.

ویژه‌ها